Yamaha julkisti uudet YZF-R1 ja YZF-R1M -mallit

16.7.2019
Yamaha julkisti uudet YZF-R1 ja YZF-R1M -mallit

Kilpa-ajo ja -toiminta on aina innoittanut Yamahaa kehittämään uraauurtavia moottoripyöriä. Siksi Yamaha esittelee kaudelle 2020 uudet YZF-R1- ja YZF-R1M-Supersport-mallit.

Yamaha on ollut mukana kilpatoiminnassa siitä lähtien, kun yhtiö valmisti ensimmäisen moottoripyöränsä. Vain kymmenen päivää sen jälkeen, kun Yamaha Motor Company perustettiin 1.7.1955, Yamahan ensimmäinen moottoripyörämalli, YA-1 otti ykkössijan arvostetussa Mount Fuji -mäkikilpailussa. Tuosta päivästä lähtien kilpa-ajo on ollut olennainen osa Yamahan toimintaa, Nyt, lähes 70 vuotta myöhemmin, voittamisen halu on edelleen yksi Yamahan toiminnan kulmakivistä.

Olipa kyse kansallisesta 125 cc-luokan mäkikilpailuista tai WSBK:n ja MotoGP:n kärkikahinoista, on Yamaha omistautunut täysillä kilpa-ajoon. Tämän intohimoisen asenteen myötä Yamaha on kehittänyt useita teknisesti erittäin edistyksellisiä kilpapyöriä myös Supersport-luokkaan.

2020 YZF-R1

Tinkimätön YZF-R1 on Yamahan huippuluokan supersport-malli.

Esittelystään 1997 lähtien se on ollut supersport-luokan kärkikastia. Yksi sen historian tärkeimmistä virstanpylväistä oli perinteisen moottorin vaihto teknisesti mullistavaan, Yamaha crossplane-moottoriin vuonna 2009. Väkivahvaa lineaarista vääntöä ja hyvän huipputehon tuottava Yamahan crossplane-tekniikka mullisti supersport-ajoelämyksen. Samalla YZF-R1 aloitti uuden aikakauden, jossa Yamaha on keskittynyt ajettavuuden ja ajohallinnan kehittämiseen ja parantamiseen.

Vuonna 2015 esitelty uuden sukupolven monipuolinen elektroninen ajohallintajärjestelmä oli suuri harppaus eteenpäin. Sen avulla Yamaha YZF-R1 kuljettaja pystyi ajamaan turvallisesti omien kykyjensä rajoilla ja jopa niiden yli. Vaikka tyyppinimi oli sama kuin edeltäjällä, oli kyse täysin uudesta mallista.  Käytännössä YZF-R1 ajohallintateknikkaa muuttui 2015 analogisesta digitaaliseen. Vuoden 2018 YZF-R1:n edelleen kehitetty elektroninen ajohallintateknikka korosti entisestään tämän supersport-luokan lippulaivamallin teknistä edistyksellisyyttä.

Kauden 2020 YZF-R1 entistä radikaalimpi, kilpapyörämäinen muotoilu, tuntuvasti terästetty moottori sekä päivitetty alusta vahvistavat entisestään sen asemaa Yamahan supersport-malliston huipulla Radikaalin MotoGP-tyylisen katteen ja muotoilun lisäksi seitsemän elektronista ajoavustinta varmistavat, että uusi YZF-R1 on valmis uudelle vuosikymmenelle.

YZF-R1 - uudet ominaisuudet

  • Muodoiltaan aggressiivinen, M1-tyylinen etukate ja tuulilasi 
  • Integroitu ergonomia tehostaa ajohallintaa 
  • Yli 5 prosenttia vähäisempi ilmanvastus 
  • Entistä enemmän M1 perimää ja laadukkaampi tuntuma
  • Päivitetty jousitus parantaa ajotuntumaa 
  • Jarrujen uusi, kaksiasentoinen BC-hallintajärjestelmä ja kaarreajo-ABS 
  • Moottorijarrutuksen uusi, kolmiportainen EBM-hallintajärjestelmä 
  • Optimoitu ja päivitetty LCS-lähtöavustin
  • Uusi elektroninen APSG-kaasu 
  • Polttoaineseoksen parempi hyötysuhde ja tehokkaampi suorituskyky yläkierroksilla 
  • Tehokkaammat jarrut
  • Päivitetty ohjausvaimennin 
  • Uusimmat Bridgestone Battlax RS11 -renkaat
  • Päivitetty TFT-mittaristo, jossa BC- ja EBM-merkkivalot
  • EU5-yhteensopiva moottori

2020 Yamaha YZF-R1 on saatavilla syyskuusta 2019 alkaen. 

2020 YZF-R1M

YZF-R1M on Yamahan supersport R-malliston ehdoton keihäänkärki. Se on saavuttanut mainetta yhtenä suorituskykyisimmistä kilpapyöristä luokassaan. Lisäksi sitä pidetään intohimoisten rata-harrastajien ehdottomana valintana.

Alan terävintä, uusinta elektronista hallintatekniikkaa ja M1-tyylinen muotoilu ja hiilikuitukate - YZF-R1M tarjoaa rataharrastajalle lähes samat ominaisuudet ja ajoelämyksen kuin tehtaan WSBK-kilpapyörät höystettynä MotoGP-kilpapyörän piirteillä. Edistyksellisen, langattoman CCU-tiedonkeruun ja tiedonsiirron sekä Öhlinsin elektronisesti säätyvän ERS-jousituksen ansiosta rataharrastajan käytössä on kattavat moottorin ja alustan säätömahdollisuudet ilman kalliita erikoistyökaluja tai -varusteita. Tämä puolestaan antaa entistä useammalle kuljettajalle mahdollisuuden kehittyä kuljettajana ja nauttia rata-ajosta täysin siemauksin.

2020 YZF-R1M varustelusta löytyvät kaikki edellämainitut, uuden YZF-R1 parannukset sekä monia muita päivityksiä.

YZF-R1M - uudet ominaisuudet

  • Korkealuokkainen, kaasupaineistettu Öhlins ERS NPX -etuhaarukka
  • Kevyt, hiilikuituinen takaosa
  • Muodoiltaan aggressiivinen, uusi M1-tyylinen hiilikuituinen etukate
  • Yksilöllinen valmistusnumero
  • Päivitetyt Y-TRAC- ja YRS-sovellukset
  • Integroitu ergonomia tehostaa ajohallintaa
  • Yli 5 prosenttia vähäisempi ilmanvastus
  • Entistä enemmän M1 perimää ja laadukkaampi tuntuma
  • Jarrujen uusi, kaksiasentoinen BC-hallintajärjestelmä ja kaarreajo-ABS
  • Moottorijarrutuksen uusi, kolmiportainen EBM-hallintajärjestelmä
  • Optimoitu ja päivitetty LCS-lähtöavustin
  • Uusi elektroninen APSG-kaasu
  • Polttoaineseoksen parempi hyötysuhde ja tehokkaampi suorituskyky yläkierroksilla
  • Tehokkaammat jarrut
  • Päivitetty ohjausvaimennin
  • Uusimmat Bridgestone Battlax RS11 -renkaat, 200 mm leveä takarengas
  • Päivitetty TFT-mittaristo, jossa BC- ja EBM-merkkivalot
  • EU5-yhteensopiva moottori

Yamahan YZF-R1M tilausten verkkovarausjärjestelmä aukeaa 25.7.2019 klo 15:00. Siirry varausjärjestelmään

« Takaisin