Uudet MT-125 ja MT-03 -mallit

16.10.2019
Uudet MT-125 ja MT-03 -mallit

Uudistettu Yamaha MT-125 - entistä enemmän katuasennetta

Uudistetun MT-125 olennaisia muutoksia ovat teknisesti edistyksellinen moottori ja isompien MT-mallien tyylinen radikaali muotoilu.

Ajettavuudeltaan ja suorituskyvyltään uudistettu Yamaha MT-125 haastaa isompiakin kilpailijoitaan. Samoin sen aggressiivinen olemus kääntää katseita, myös kun sen pysäköi kadunvarteen. Arkiajossa uudistetun MT-125 vahvuuksia ovat muun muassa moottorin laaja vääntöalue sekä erinomaisen ketterä ajettavuus. Se toimii siis hyvin myös päivittäisessä työmatka-ajossa.

Tehokkaampi moottori ja VVA-järjestelmä 

Uudistetun MT-125:n moottorin tekniikka on kehittyneintä 125 cc -luokassa. Alunperin YZF-R125:n moottoriin kehitetty venttiiliajoituksen VVA-ohjausjärjestelmä tuottaa erinomaisen väännön ala- ja keskialueen kierroksilla sekä erinomaisen suorituskyvyn yläkierroksilla. Tämän ansiosta MT-125:n kiihtyvyys ja suorituskyky ovat nyt luokkansa kärkeä.

MT-125:n moottorissa on yksi yläpuolinen nokka-akseli. VVA-järjestelmässä siinä on kuitenkin kaksi imupuolen nokkaa ja kummallakin oma keinuvipu. Ala- ja keskialueen kierroksilla toimivan imunokan "loiva" profiili tuottaa laajan vääntövoiman. Kun kierrokset ylittävät 7 400 r/min, kytkee solenoidi käyttöön toisen, suurille kierrosluvuille mitoitetun nokan. Sen "terävämpi" profiili tuottaa ärhäkkää tehoa yli 7 400 rpm lukemilta 10 000 rpm asti. Huippukierrosluku on nyt myös 1 000 rpm suurempi kuin aikaisemmassa MT-125:n moottorissa.

Suuremman huippukierrosnopeuden myötä myös vaihteiston välityksiä on hienosäädetty, joten uusi MT-125 kiihtyy edellistä mallia tuntuvasti paremmin. Moottorin sisäisten osien ja elektroniikan hienosäätöjen myötä myös käynti on tasaisempaa ja taloudellisempaa.

A&S-lähtöavustin- ja luistokytkin 

Yksi 2020 MT-125:n merkittävä uudistus on vaihtamista ja liikkeelle lähtöä helpottava A&S-kytkin (Assist and Slipper). Kevyttoiminen A&S-kytkin vähentää ajorasitusta etenkin nykivässä ruuhkaliikenteessä. Tämän ansiosta uusi MT-125 on entistä mukavampi etenkin kaupunkiajossa.

Nopeassa maantieajossa A&S-kytkimen luistotoiminto vakauttaa ajoa estämällä moottorijarrutuksen aiheuttamaa takapyörän lukittumista. Tämä on erityisen merkittävä ominaisuus tien ollessa märkä tai liukas.

Moderni ja aggressiivinen MT-muotoilu 

Yamaha Hyper Naked MT-malliston tunnusmerkki on katuasennetta huokuva pelkistetty rakenne. Uudistetun MT-125 ketterää ja ärhäkkää luonnetta korostava uusi muotoilu vastaa entistä enemmän isompia MT-malleja.

Muotoilussa korostuu Hyper Naked -tyylin tunnusomainen, etupainotteinen kokonaisuus. Moottorin ympärille keskitetty massa ja painopiste tehostavat ajo-ominaisuuksia ja korostavat aggressiivista muotoilua. Uuden MT-125:n pienemmän, 10 litran polttoainesäiliön, aiempaa lyhyemmän takaosan ja uusien LED-ajovalojen ansiosta sen sivuprofiili on erittäin kompakti. Kaksoisparkkivalot korostavat myös aggressiivista olemusta.

Parempi ergonomia ja hallittavuus 

Yamaha MT -mallien tunnusmerkkejä ovat ketterä ajettavuus, ergonominen ajoasento ja dynaaminen olemus. Siksi ne ovat syystäkin saavuttaneet monipuolista suorituskykyä ja ajomukavuutta arvostavien katumotoristien ehdottoman suosion. Uuden 2020 MT-125:n uusi muotoilu ja hienosäädetty ajoasento nostavat 125-luokan katupyörän ajomukavuuden ja hallittavuuden uudelle tasolle.

Uuden polttoainesäiliön ja yksiosaisen istuimen kompaktin muotoilun ja mitoituksen ansiosta kuljettaja voi sujuvasti tehostaa ajohallintaa siirtämällä painoaan jarrutuksessa ja kaarreajossa. Ajoasentoa on myös hienosäädetty siirtämällä jalkatappeja hieman taakse ja korottamalla ohjaustankoa. Näin ajoasento on hieman pystympi ja kuljettajan paino paremmin keskitetty. Muutoksilla on parannettu ajomukavuutta ja ketteryyttä.

Mustapohjainen LCD-mittaristo 

Uuden MT-125:n mustapohjainen LCD-mittaristo on osa sen korkealuokkaista varustelua ja viimeistelyä. Mustapohjaisen mittariston näytöllä on selkeästi valkoisella esillä digitaalinen nopeusnäyttö, palkkityyppinen kierroslukumittari, kaksi matkamittaria, varapolttoainemäärän trippimittari ja kello sekä reaaliaikainen ja keskimääräinen polttoaineenkulutus ja keskinopeus.   

Uusittu runko ja optimoitu alusta 

Uuden MT-125:n 1 325 mm:n akseliväli on 30 mm aiempaa lyhyempi. Lisäksi ohjausgeometriaa on hienosäädetty. Uudistettu Deltabox-kotelorunko ja alumiininen takahaarukka keskittävät painopistettä ja tehostavat näin entistä sporttisempaa ja ketterämpää ajettavuutta. Alumiinisen takahaarukan kotelorakenne on optimaalisen jäykkä ja uuden, 140 mm leveän takarenkaan ansiosta uudistetun moottorin suorituskyky välittyy entistä tehokkaammin tienpintaan. MT-125:n etujarruna on tehokas radiaalijarrusatula ja 292 mm:n jarrulevy. Isoista Yamaha MT-malleista tuttu etujarrusatulan radiaali, eli suora kiinnitys vähentää jarrusatulan joustoa. Tämä tehostaa jarrutuntumaa ja tehokkuutta niin hitaissa kuin suurissa nopeuksissa.

MT-125 2020 ominaisuuksia

  • Uusi 125 cc moottori, jossa venttiiliajoituksen VVA-ohjausjärjestelmä
  • A&S-lähtöavustin- ja luistokytkin
  • Moderni ja aggressiivinen MT-muotoilu
  • LED-ajovalo ja ilmeikkäät parkkivalot
  • Tehokas 41 mm USD-etuhaarukka
  • Uusi Deltabox-kotelorunko ja alumiininen takahaarukka
  • Leveä, 140 mm takarengas
  • Edessä tehokas radiaalijarrusatula
  • Edessä läpimitaltaan iso, 292 mm jarrulevy
  • Tyylikäs, mustapohjainen LCD-mittaristo

 2020 Yamaha MT-03

Uudistettu MT-03 2020 - Dark Lightning 

Hienosäädetty jousitus, ketterän keveä käsiteltävyys ja suoraviivainen muotoilu - 2020 MT-03 huokuu entistä enemmän tinkimätöntä katuasennetta.

Terävä muotoilu, erinomaisen vääntövahva kaksisylinterinen moottori, hienosäädetty jousitus sekä tarkka ohjattavuus ja ketterä ajokäytös ovat 2020 MT-03 perusominaisuuksia. Näiden ansiosta se on erinomainen vaihtoehto 125-luokasta A2-luokkaan siirtyvälle tai täysimittaista, mutta käsiteltävyydeltään keveää katupyörää havittelevalle.

Aggressiivinen, uuden sukupolven MT-muotoilu 

Yamaha MT-09:n suorituskyky ja aggressiivinen muotoilu muuttivat radikaalisti eurooppalaista näkemystä siitä, millainen nykyaikaisen katupyörän tulee olla. Pelkistetty, etupainotteinen kokonaisuus, moottorin väkevä ja suoraviivainen vääntövoima sekä erinomaisen ketterä ajokäytös nostivat ensimmäisen Yamaha Hyper Naked -mallin - Yamaha MT-09 - myyntitilastojen kärkeen. Sen myötä syntyi myös täysin uusi katupyörien sukupolvi. 

Uudistetun, MT-03:sen ärhäkässä olemuksessa on paljon samaa kuin sen menestyksellisessä, kolmisylinterisen, 847 cc moottorin vauhdittamassa MT-09 isoveljessä.

Aggressiivinen etupainotteinen muotoilu

Yamahan MT-mallit erottuvat kilpailijoistaan ajokäytöstä kohentavan, moottorin ympärille tiiviisti keskitetyn massan ja sitä myötäilevän muotoilun ansiosta. Uudistetun MT-03:n muotoilussa tämä on viety uudelle tasolle. Tämä näkyy selvästi muun muassa 14-litran polttoainesäiliön entistä leveämmän katteen ja uudenmallisten ilmanohjainten muodoissa. 

LED-ajovalo ja ilmeikkäät parkkivalot

2020 MT-03:n piirteissä on enemmän isompien MT-mallien olemusta kuin koskaan aikaisemmin. Tätä korostavat muun muassa LED-ajovaloa kehystävät, aggressiivisen ilmeikkäät parkkivalot.

Uudet, ilmeikkäät parkkivalot tekevät juuri sen mitä pitää - herättävät muiden liikenteessä olevien huomion. Pienen etukatteen keskelle sijoitettu LED-ajovalo valaisee puolestaan tehokkaasti ajotietä pimeällä. Ajovalon kirkas valokeila ja etuosan minimalistiset muodot korostavat uuden MT-03:n rohkean futuristista tyyliä.

Tyylikkäästi muotoillut LED-vilkut täydentävät seisontavalojen ja tehokkaan LED-ajovalon aggressiivista ilmettä.

Edistyksellinen, kaksisylinterinen, 321 cc, moottori

Päivitetty MT-03:n moottori on yksi luokkansa edistyksellisimmistä voimanlähteistä. Kaksisylinterinen rivikone käy etenkin ala- ja keskialueen kierroksilla huomattavasti tasaisemmin kuin vastaavan kokoiset, yksisylinteriset moottorit.

MT-03:n moottorin karkaistut kiertokanget ja keveät takomännät vähentävät liikkuvien massojen painon aiheuttamaa tärinää. Keveät männät varmistavat myös erinomaisen ripeän kaasuvasteen. Alumiinisylinterien DiASil-pinnoitteen ansiosta lämmön aiheuttama tehohäviö on puolestaan erinomaisen vähäistä.

Uusi, 37 mm USD-etuhaarukka

Uusi USD-etuhaarukka tehostaa käsiteltävyyttä jarrutuksissa, kaarreajossa ja kiihdytyksissä. Tämän ansiosta MT-03 on nyt suorituskyvyltään yksi parhaista A2-luokan katupyöristä. USD-etuhaarukan kullanväriset ulkoputket ja 37 mm sisäputket sekä pienen, virtaviivaisen etukatteen tyylikkäät parkkivalot ja tehokas LED-ajovalo muodostavat isoimmista MT-malleista tutun kokonaisuuden.

Pitkä takahaarukka ja iskunvaimentimen uudet asetukset

Yamaha esitteli uuden MT-03-tyylisen pitkän takahaarukan alun perin ensimmäisessä Yamaha R1 supersportissa 1998. Sen jälkeen tätä teknistä ratkaisua on käytetty menestyksellisesti useissa Yamaha-moottoripyörissä. Epäsymmetrinen, 573 mm pitkä takahaarukka yltää lähemmäs pyörän keskipistettä, joten se vakauttaa ajohallintaa ja -käytöstä jarrutuksissa, kaarteissa ja kiihdytyksissä. Lisäksi takajousituksen iskunvaimentimen uudet perusasetukset ja jäykempi jousi parantavat käsiteltävyyttä.

Teräsputkesta tehty, kevyt ja kompakti, kolmiotukirakennerunko

MT-03:n runko on tukevasta teräsputkesta tehty, keveistä kolmiorakenteista koostuva kokonaisuus. Jäykkyydeltään optimaalinen runko varmistaa erinomaisen ajotuntuman ja ketterän käsiteltävyyden. Moottori on rungon kantavana rakenteena, joten kokonaisuus on mahdollisimman kevyt. Kun tähän lisätään herkkätoiminen USD-etuhaarukka ja päivitetty takajousitus, tarjoaa 2020-mallin MT-03 aivan uudenlaisen, innostavan ja sporttisen ajoelämyksen.

Ergonominen ajoasento

Uusi, leveämpi polttoainesäiliön kate ja hienosäädetty ergonomia optimoi ajoasennon, joten MT-03:n ajomukavuus ja hallittavuus on entistä parempi. Solakan rungon ja etenkin sen kapean keskiosan ansiosta kuljettaja on enemmän pyörän "sisällä" kuin sen päällä. Ergonomisesti luontevan ajoasennon ja korotetun ohjaustangon ansiosta kuljettajan kehotuntuma pyörään on erinomainen.

Uusi huipputekninen LCD-mittaristo

Päivitetyn 2020 MT-03:n monitoiminen LCD-mittaristo kuvastaa hyvin laadukasta varustelua ja viimeistelyä. Mustapohjaisessa LCD-näytössä kaikki tiedot näkyvät selkeästi valkoisina arvoina. Mittariston valikko- ja toiminnot ovat myös entistä helpommat käyttää. 

MT-malliston tunnuspiirteet ja laadukas viimeistely

Tyylikkäiden yksityiskohtien ja etupainotteisten muotojen sekä uuden USD-etuhaarukan ja hienosäädetyn takajousituksen ansiosta 2020 MT-03 on olemukseltaan kuin isommat MT-mallit ja silti ajettavuudeltaan ketterä kuten 300-luokan katupyörän pitääkin olla. Aggressiiviset muotoillut parkkivalot, tehokas LED-ajovalo, tyylikkäät LED-vilkut sekä monitoiminen LCD-mittaristo ja uuden USD-etuhaarukan alumiininen t-kappale, ovat vain osa uudistetun Yamaha MT-03:n korkealuokkaista varustelua. Se on erinomainen valinta laadukasta ja suorituskykyistä A2-luokan moottoripyörää havittelevalle kuljettajalle.

MT-03 2020 ominaisuuksia

  • Aggressiivinen, uuden sukupolven MT-muotoilu
  • LED-ajovalo ja ilmeikkäät parkkivalot
  • Edistyksellinen, kaksisylinterinen, 321 cc, moottori
  • Uusi, 37 mm USD-etuhaarukka
  • Pitkä takahaarukka ja iskunvaimentimen uudet asetukset.
  • Teräsputkesta tehty, kevyt kolmitukirakennerunko
  • Ergonominen ajoasento
  • Laadukas varustelu ja viimeistely
  • Uusi huipputekninen LCD-mittaristo
  • Uudet kevyet LED-vilkut

« Takaisin