Toimintavarma perämoottori ei jätä pulaan – näin pidät perämoottorisi terveenä

7.4.2016

Huolsiko valtuutettu ammattilainen perämoottorisi viime syksynä? Hienoa, veneilykautesi voi alkaa jouhevasti! Kauden aikana suurempia huoltoja ei yleensä tarvita. Kertaa kuitenkin vielä tärkeimmät perämoottoreihin liittyvät seikat ennen kuin suuntaat vesille.

Veneilykausi on Etelä-Suomessa alkamaisillaan ja on aika palauttaa mieleen perämoottorin hyvinvointiin liittyviä seikkoja. Pääset helpolla, jos ammattilainen on huoltanut perämoottorisi syksyllä.

Yamaha-perämoottori

Kun herättelet perämoottoriasi uuteen veneilykauteen, varmista, että polttoaineletku on paikoillaan ja täytä tankki tuoreella bensalla. Pumppaa käsipumppua niin kauan, että se muuttuu kovaksi – silloin tiedät, että perämoottorin polttoainelaitteet ovat täyttyneet bensalla.

Syksyllä vaihdetut moottoriöljyt ovat vielä keväällä tietenkin täysin kunnossa.

– Moottoriöljyn määrä kannattaa silti aina keväisin tarkistaa siltä varalta, että talven aikana olisi ilmennyt vuotoja, neuvoo Yamaha Marinen tekninen neuvoja Seppo Savolainen.

Katso vielä että potkuri on paikoillaan. Jotkut ottavat potkurin talveksi pois rosvojen tai iskujen varalta.

– Sitten perämoottori onkin valmis käyttöön, Savolainen toteaa.

Yamaha-perämoottori

 

Kauden aikana: tarkista öljyn ja bensan riittävyys

Kun kausi on startattu onnistuneesti, ei suurempia toimenpiteitä perämoottorin terveenä pitämiseksi tarvita. Pari pikku niksiä on kuitenkin hyvä muistaa.

– Olipa moottori sitten 2-, tai 4-tahtinen, niin moottoriöljyn määrä on hyvä tsekata aina ennen liikkeelle lähtöä. Tämä mainitaan myös omistajan käsikirjassa, Savolainen muistuttaa.

Omistajan käsikirjasta näet, mikä moottoriöljy on paras valinta juuri sinun perämoottorillesi.

Kun vene on parkissa, kannattaa moottori kipata ylös. Merellä liikkujat jo tietävätkin tämän, mutta nykyään suositus on, että näin toimittaisiin myös sisävesillä.

– Moottorin nostaminen seisonnan ajaksi pois vedestä säästää moottoria ja varmistaa muun muassa sen, että jäähdytyskanavat eivät tukkeudu veden ja sen eliöiden vaikutuksesta, Savolainen selventää.

Yleinen syy merihätään joutumiseksi on yksinkertaisesti bensan loppuminen. Jos sää veneilyn aikana huononee, perämoottorin polttoaineenkulutus kasvaa. Varakanisteri olisikin aina hyvä olla mukana, jotta tukalat mutta turhat ongelmatilanteet vältettäisiin.

Yamaha-perämoottori

Syyshuolto on ehdottoman tärkeä

Perämoottorin syyshuollon tärkeyttä ei voi liikaa korostaa. Syksyllä riittää huolto, mutta jos se jää tekemättä, saattaa keväällä olla edessä jo korjaus.

– Jos huollon koittaa tehdä vasta keväällä ja esimerkiksi öljyn joukkoon on talven aikana kertynyt vettä, siitä on voinut seurata korroosio-ongelmia, Savolainen toteaa.

Kun ammattilainen tekee huollon, saat mielenrauhan ja voit talven ajan keskittyä haaveilemaan tulevan kesän ihanista veneilyhetkistä ilman pelkoa kevään moottoriremontista.

Savolaisen suositus on, että syyshuollon yhteydessä polttoainetankki tyhjennetään talven ajaksi sen sijaan, että tankissa olevaan bensaan lisättäisiin säilytysainetta.

– Jos tankissa on vaikkapa koko kesän seissyttä bensaa, ei siitä säilytysainetta lisäämällä tule enää käyttökelpoista, Savolainen sanoo.

Yamaha-perämoottori

Ammattilainen osaa myös ennakoida

Yamahan perämoottoreiden huoltoväli on 100 tuntia tai kerran kaudessa. Monelle 100 tuntia riittää mainiosti koko veneilykaudeksi, mutta innokkaimmilla harrastajilla 100 tuntia saattaa tulla täyteen monta kertaa kesän aikana.

Perämoottori kannattaa aina huollattaa valtuutetulla ammattilaisella, koska siten moottorin arvo säilyy ja toimintavarmuus on huipussaan. Yamaha-ammattimies tietää parhaat niksit ja osaa toimia myös ennakoivasti Sinun perämoottorisi hyväksi.

Toimintavarmuus on vesillä äärimmäisen tärkeää, minkä vuoksi huolloista ei tule lipsua.

– Kun merellä moottori sammuu, ollaan merihädässä eikä apua ei saa yhtä helposti kuin maanteillä, Savolainen huomauttaa.

Yamaha-perämoottori

Hyviä ja tärkeitä neuvoja perämoottorin kanssa toimimiseen saat ammattilaisen lisäksi myös omistajan käsikirjasta. Savolainen vinkkaakin, että koska pitkän talven aikana moni asia pääsee herkästi unohtumaan, olisi omistajan käsikirja syytä lukaista keväällä ihan vain kertauksen vuoksi.

 

« Takaisin