Perämoottoria ostamassa? Älä kursaile vaan valitse paras, valitse Yamaha!

4.4.2016

Yamahan perämoottorit tunnetaan laajalti laadustaan ja toimintavarmuudestaan. Myös taloudellisuus on tärkeää. Nämä ominaisuudet pätevät kaikkiin Yamaha-perämoottoreihin, ja laajasta valikoimastamme sinulla on varaa valita juuri omaan veneeseesi ja omiin mieltymyksiisi sopiva voimapesä.

Yamaha-perämoottoreiden koko vaihtelee pienestä mutta pippurisesta F2,5-moottorista aina 5,3-litraiseen, 350-hevosvoimaiseen V8-mahtimoottoriin. Näiden ääripäiden välistä löytyy laaja valikoima moottoreita, jotka kaikki ovat helppokäyttöisiä ja luotettavia.

Valtuutetulta Yamaha-myyjältä saat aina asiantuntevaa apua perämoottorin valinnassa.

– Esimerkiksi Yamarin Cross 49 Bow Rideriin sopii sekä F40-, F50- että F60-perämoottori. Suorituskykyä haluava valitsee F60:n ja huokeaa hintaa kaipaava F40:n. F50 on niin sanottu järkivalinta siltä väliltä, kertoo Yamaha Marinen tuotepäällikkö Esa Malinen.

– Merelle ei kannata valita kaikkein pienintä eikä pienille vesistöille kaikkein suurinta moottoria.

Yamarin Cross 49 BR

 Veneilijät arvostavat perämoottorin taloudellisuutta

Perämoottorien taloudellisuudesta on tullut paljon aiempaa tärkeämpi seikka veneilijöille. Tähän muutokseen Yamaha on vastannut kehittämällä kaikista perämoottoreistaan aina vain taloudellisempia. Polttoaineenkulutus matkavauhdilla onkin laskenut useita kymmeniä prosentteja verrattuna 20 vuoden takaiseen tilanteeseen.

– Pienemmällä polttoainemäärällä saadaan nykyään merkittävästi aiempaa enemmän tehoa irti, Malinen kertoo.

Yksi suuri edistysaskel oli sähköisen polttoaineruiskutuksen (EFI) mukaantulo 2000-luvun taitteessa. Sen ansiosta suuretkin moottorit on saatu aiempaa vähäruokaisemmiksi. Nykyään YamahaF30 ja kaikki siitä suuremmat perämoottorit aina huikeaan Yamaha F350:een saakka ovat ruiskukoneita.

 

Pienemmissä kokoluokissa kuluttajilla on valittavanaan myös erinomaisen polttoainetaloudellisia, perinteisellä kaasutintekniikalla käyviä perämoottoreita, kuten näppärä YamahaF6.

Yamaha F350

 

 Lisäherkkuina ajonestolaite ja uistelunopeuden säätö

Yamaha F30:ssä ja sitä suuremmissa moottoreissa on ruiskutekniikan lisäksi myös muita erityisyyksiä. Perämoottorivorojen ollessa toistuvasti veneilijöiden riesana, on ajonestolaite monen veneilijän mieleen.

– F30:ssä ja kaikissa sitä suuremmissa perämoottoreissa on Y-COP-ajonestolaite, jonka saa kytkettyä päälle ja pois kaukosäätimellä. Moottorikopassa oleva Y-COP-logo kertoo varkaalle, että perämoottoria ei kannata varastaa, sillä ilman kaukosäädintä sitä ei saa käyntiin, Malinen sanoo.

 

Myös kalastajille on F30-perämoottorissa ja sitä suuremmissa laitteissa porkkana kätkettynä. Nämä koneet on nimittäin mahdollista säätää uistelunopeudelle.

Uistelua

 

– Tällöin koneen tyhjäkäyntikierroslukua voidaan tarvittaessa säätää uistelukalastukseen sopivaksi, alimmillaan jopa 600 kierrokseen minuutissa riippuen konemallista. Tällöin vene kulkee riittävän hitaasti, jotta kalat pysyvät perässä ja nappaavat kiinni uistimiin, Malinen sanoo.

Kruununa kaiken päälle polttomoottorikäyttöisissä Yamaha-perämoottoreissa takuuaika huvikäytössä on peräti 5 vuotta.

 

– Tämä on taas yksi osoitus Yamahan luotettavuudesta, Malinen toteaa.

Yamaha-perämoottori

 

Sähköperämoottori on äänetön ja saasteeton

Sähköperämoottorin teho on hiljaista ja rauhallista. Sähkömoottori on myös kevyt ja helppo kannettava, eli sen saa näppärästi mukaan pois vorojen ulottuvilta.

Markkinoilla on tällä hetkellä neljä erilaista Yamaha-sähköperämoottoria: M12, M18, M20 ja M26. Näistä löytyy sopiva vaihtoehto 3,55 metriä pitkiin veneisiin kuten soutuveneisiin. Koska sähköperämoottori on käytännössä äänetön ja saasteeton, on se oivallinen luonnonystävän valinta.

– Sopiva sähkömoottori määräytyy venepaketin painon mukaan ja se tulee aina tapauskohtaisesti katsoa, että mikä sähköperämoottori sopii haluttuun veneeseen, Malinen toteaa.

Sähköperämoottorilla ajelee veneen koosta, akun kapasiteetista ja sääolosuhteista riippuen vähintään parisen tuntia. Sähköperämoottori on omiaan rauhaisilla sisävesillä, mutta soveltuu suojaisissa oloissa käytettäväksi hyvin myös merellä.

Laite on käytännössä huoltovapaa, eli se ei vaadi polttoaineella käyvän perämoottorin tavoin edes vuosittaista syyshuoltoa.

– Tottakai se tulee pitää puhtaana, mutta siinä ei ole öljyjä tai muita välttämätöntä huoltoa vaativia juttuja, Malinen kertoo.

 

Yamaha myy Suomessa vuosittain jo satoja sähköperämoottoreita. 

 

Yamaha on Suomen perämoottorimarkkinoiden johtaja

Perämoottorin luotettavuus on tärkeää, jotta veneily sujuu huoletta. Lähes 40 vuoden ajan Yamaha on itseoikeutetusti ollut Suomen markkinajohtaja perämoottorien myynnissä.

– Kilpailijoita on vuosien saatossa ollut monia ja on parhaillaankin. Silti rekisteröidyistä perämoottoreista Yamahan markkinaosuus on noin 45 %, kaikissa kokoluokissa 34 %, Malinen paljastaa.

– Se kertoo paljon tuotteen haluttavuudesta ja laadusta.

Kun vanha, luotettavasti palvellut Yamaha-perämoottori on parin, kolmen vuosikymmenen jälkeen aika päästää arvokkaasti eläkkeelle, on kynnys merkin vaihtamisesta todella korkea.

 

– Toimintavarmuus jää vahvasti mieleen, Malinen sanoo.

Yamaha F115

 

Uusille veneilyharrastajille tieto Yamahan laadusta kulkeutuu usein ystäviltä ja tuttavapiiristä, mutta myös netistä. Lisäksi yhteistyö johtavien venevalmistajien kanssa on Yamahan kiistämätön etu.

– Kun lähdetään ostamaan venepakettia, ei useinkaan ajatella asiaa perämoottori edellä. Teemme yhteistyötä muun muassa Yamarinin, Yamarin Crossin, Busterin, Finnmasterin sekä TG- ja Suvi-veneiden kanssa. Tällöin asiakas voi valita mieleisensä veneen, johon hän voi valita myös laadukkaan Yamaha-perämoottorin valmiina, Malinen sanoo.

 

Huoltoväli Yamaha-perämoottoreissa on 100 käyttötunnin välein tai kerran kaudessa. Aina kauden päätteeksi tehtävä syyshuolto on erittäin tärkeä toimenpide perämoottorin toimintavarmuuden säilyttämiseksi. Teetätä huollot aina valtuutetussa Yamaha-huoltoliikkeessä, niin perämoottorin arvo ja toimintavarmuus säilyvät parhaalla mahdollisella tavalla pitkälle tulevaisuuteen.

 

 

Tutustu Yamaha-perämoottorien valikoimiin verkkosivustollamme tai Yamaha Center -myymälöissä!

 

 

Per

ä

moottorien taloudellisuudesta on tullut paljon aiempaa tärkeämpi seikka veneilijöille. Tähän muutokseen Yamaha on vastannut kehittämällä kaikista perämoottoreistaan aina vain taloudellisempia. Polttoaineenkulutus matkavauhdilla onkin laskenut useita kymmeniä prosentteja verrattuna 20 vuoden takaiseen tilanteeseen.

 

– Pienemmällä polttoainemäärällä saadaan nykyään merkittävästi aiempaa enemmän tehoa irti, Malinen kertoo.

 

Yksi suuri edistysaskel oli sähköisen polttoaineruiskutuksen (EFI) mukaantulo 2000-luvun taitteessa. Sen ansiosta suuretkin moottorit on saatu aiempaa vähäruokaisemmiksi. Nykyään YamahaF30 ja kaikki siitä suuremmat perämoottorit aina huikeaan Yamaha F350:een saakka ovat ruiskukoneita.

 

Pienemmissä kokoluokissa kuluttajilla on valittavanaan myös erinomaisen polttoainetaloudellisia, perinteisellä kaasutintekniikalla käyviä perämoottoreita, kuten näppärä YamahaF6

« Takaisin