Lumi pöllyämään: näin otat ilon irti umpihangesta

4.3.2016

Umpihangessa kelkkailu vaatii kuljettajalta hyvää kuntoa, taitoa hallita kelkkaansa sekä ripauksen myös huimapäisyyttä. Kelkalla taas olisi väännön ja voiman lisäksi hyvä olla pitkä, karkea tela. Jos kuskilla riittää intoa ja kelkassa potkua, voi umpisella kuitenkin kokeilla ajaa myös puolipitkällä tai jopa pätkäkelkalla. 

Umpisessa kelkkailu on Suomessa varsin rajoitettua, Ruotsissa vapaampaa. Tässä vastauksia muutamiin peruskysymyksiin koskien sekä ajamista että sääntöjä.

Miten toimin, jotta moottorikelkka ei jäisi kiinni?

Harjoittelijan kannattaa aloittaa avoimesta maastosta, jossa kelkan ohjaamista on hyvä opetella ilman pelkoa puuhun ajamisesta. Umpisella kelkkaa ohjataan tangon kääntelemisen sijaan kanttaamalla. Istumisen sijaan kannattaa seistä ja käyttää siten koko kehoa painopisteen siirtelemiseen puolelta toiselle, jolloin kelkka ohjautuu haluttuun suuntaan. Vinoissa asennoissa sukset tulee kääntää aina poispäin hangesta, jotta kelkka ei sukella lumeen.

Umpihanki

Vauhdin ylläpitäminen sekä painon siirteleminen puolelta toiselle estävät kelkkaa usein jäämästä kiinni. Jos kuitenkin tuntuu siltä, että kohta ollaan jumissa, on virhe lyödä kaasu pohjaan. Silloin kelkka syö itsensä syvälle hankeen ja kiinni ollaan varmasti. Jos siis mahdollista, kannattaa kelkka yrittää keveämmällä kaasulla ja painoa voimakkaasti sivuille siirtelemällä ohjata takaisin tukevammalle maaperälle.

Kiinnijäämiseen kannattaa varautua kantamalla mukana pientä lapiota, jolla kelkka on huomattavasti helpompi kaivaa irti kuin paljain käsin.

Mitä teen, jos moottorikelkka kuitenkin jää kiinni?

Puolipitkällä ja pätkäkelkalla ei ole ollenkaan tavatonta jäädä kiinni umpihankeen. Itsensä soimaamisen sijaan kannattaa muistaa, että kiinni jääminen kuuluu oikeastaan asiaan ja on opettavainen ja hyödyllinen kokemus.

Peruuttaa ei kannata, sillä muutoin olette kelkkanne kanssa aina vain syvemmällä kiinni. Hyödynnä sen sijaan lapiota ja kaiva kelkan alustan ja astinlautojen alta pois lunta, jotta telamatto saisi jälleen pitoja. Jos voimaa riittää, voit nostaa kelkan peräpäätä ja potkia lunta sen alle kertyneeseen kuoppaan, tai nostaa peräpään kuopasta ylös ja siirtää sivuun.

Parasta olisi, jos mukanasi olisi lapion lisäksi myös kaveri. Kelkan irrottamisvaihe nimittäin helpottuu, jos kaivuuhommien jälkeen kaveri kiskoo kelkkaa suksesta eteenpäin samalla, kun kelkalle annetaan kevyesti kaasua. 

Miksi pitkä moottorikelkka on paras umpiselle?

Taitojesi kehittyessä voit hiljalleen siirtyä haastavampiin umpihankiolosuhteisiin, jolloin kelkaltakin vaaditaan enemmän. Näyttävän pitkät moottorikelkat pitkine telamattoineen on suunniteltu haastavaan umpihankiajoon jyrkillekin rinteille. 

Umpihanki

Telamaton pituus ja karkeus ovat avainominaisuuksia, joiden ansiosta kelkka ei jää hankeen herkästi kiinni, vaan jaksaa paahtaa tyylillä eteenpäin upottavassakin puuterihangessa. 

Pitkätelaisella kelkalla, kuten esimerkiksi upealla SRViper M-TX 162:lla, uskaltaa siis myös ajaa rohkeammin ja myös pysähdellä umpisella ilman pelkoa jumiin jäämisestä. Kurvaile, keuli ja voita esteet – pitkätelaisella kelkalla saat parhaan ilon ja riemun irti umpihangesta!

Missä umpisella saa ajaa?

Suomessa tarvitset käytännössä aina maanomistajan luvan ajaessasi maankamaralla reittien ja urien ulkopuolella. Jääratoja lukuun ottamatta jäällä saa ajaa vapaasti. Silloin tulee kuitenkin olla täysin varma, että jää kantaa ja ettet harhaudu heikoille jäille innostuessasi umpihangen iloista.

Moni kelkkailulle omistautunut suuntaa Ruotsiin, jossa ajaminen on paljon vapaampaa kuin Suomessa. Kokeneiden kelkkailijoiden keskuudessa suosittu kohde on esimerkiksi pohjoisessa sijaitseva Riksgränsen, mutta runsaan lumen aikaan muuallakin Ruotsissa on upeita kelkkailukohteita. Vaikka Ruotsissa saa ajaa melko vapaasti, tulee kohdealueiden säännöistä ja mahdollisista rajoituksista kuitenkin ottaa selvää ennen ajoa.

Umpihanki

Muistathan aina pyrkiä olemaan häiritsemättä sekä luontoa että muita luonnossa liikkujia, sekä pysymään riittävän etäällä kenenkään pihoilta, jotta moottorikelkkailu ei saisi ikävää mainetta.

« Takaisin