Kurapyörillä kunto nousee – näin pääset harrastuksen alkuun

24.3.2016

Enduro- ja motocrossradoilla rapa lentää, taitosi kehittyvät, kuntosi nousee ja saat uusia kavereita. Hurmaavat kurapyörät valloittavat kiihtyvään tahtiin vauhdinhimoisten suomalaisten sydämiä. Unohda hikiset kuntosalit, offroadin maailmassa syke nousee paljon hauskemmin!

Olitpa kiinnostunut sitten endurosta tai motocrossista, alkuun pääsemiseksi kannattaa aina ensimmäiseksi olla yhteydessä paikalliseen moottorikerhoon. Olemalla aktiivisesti mukana kerhon toiminnassa saat samalla asiantuntevia, samanhenkisiä kavereita. Heidän avullaan voit ajan mittaan oppia myös huoltamaan ja korjaamaan pyörääsi itse – sen taitaminen kuuluu offroadin henkeen.

Aktiivit kertovat, kuinka pääset lajin alkuun omalla alueellasi, ja ajan mittaan perehdyttävät sinut kilpailumaailmaan, jos niin haluat. Madaltaakseen kynnystäsi aloittaa he saattavat antaa sinun tai jälkikasvusi myös testata varusteitaan radalla.

– Joissakin kerhoissa esimerkiksi lapset voivat saada kokeilla legendaarista PW50-pyörää, joka onkin ollut monen ammattilaisen ensimmäinen kosketus lajiin, kertoo Yamaha Motorin myyntipäällikkö Tero Karhunen.

Enduroradat kulkevat maastossa kuten metsissä, jolloin kapeat paikat ja epätasainen maa tarjoavat paljon haasteita ja jännitystä. Motocrossradoilla pääroolissa ovat hyppyrit. Meno on molemmissa hurjaa, joten kunnon suojavarusteet ovat tärkeitä.

Yamaha WR125R

Sekä enduroa että motocrossia voi ajaa joko kilpaillen tai muutoin vain harrastaen. Kilpailukäytössä pyörän ja kuskin vaatimukset ovat osittain tiukemmat kuin harrasteajossa.

Sopivia pyöriä kaikille ikäluokille

Offroad-pyörissä maavara, joustoliike ja pinnavanteet ovat kaiken A ja O. Enduropyörän voi rekisteröidä tieliikennekäyttöön, mutta motocrosspyörä on riisuttu kaikesta ylimääräisestä. Siinä ei ole esimerkiksi ajovaloja eikä lokasuojan jatkeita, eikä se ole kelvollinen tieliikenteeseen.

Lapsille suunnattu Yamaha PW50 on legenda, jolla monen kilpakuskin ura on saanut ensisysäyksensä. Siitä eteenpäin offroad-pyöriä löytyy niin teini-ikäisille, nuorille aikuisille kuin täysi-ikäisillekin.

– 10-14 -vuotiaalle hyvä pyörä on joko 85-kuutioinen 2-tahti tai 125-kuutioinen 4-tahti. 15 ikävuodesta ylöspäin hyvä vaihtoehto on 125-kuutioinen 2-tahti tai 250-kuutioinen 4-tahti, Karhunen opastaa.

Yamaha WR250F

Kun kuskilla alkaa olla kunnolla ikää ja kokoa ja ranteesta löytyy kunnolla ruista, voi kokeilla 250-kuutioista 2-tahtia tai 450-kuutioista 4-tahtia.

Motocrosspyörässä jousitukset ovat aina kovemmilla säädöillä kuin endurossa, koska motocrossradalla on poikkeuksetta hyppyreitä.

– Pyörän mukana tulee paksu ohjekirja jossa neuvotaan selkeästi esimerkiksi pyörän jousituksen säätäminen omaan painoon sopivaksi, Karhunen sanoo.

Vakuutus pitää olla aina, ikää tai ajokorttia ei välttämättä

Tieliikenteeseen kelpaamatonta motocross-pyörää ei rekisteröidä. Myöskään harrasteajossa käytettävää enduropyörää ei tarvitse rekisteröidä, kunhan sillä pysytään pois yleisiltä teiltä. Harrastekäytössä myöskään ajokorttia ei tarvitse olla, eikä ikärajaa motocross- tai enduroharrastukselle näin ollen ole.

Kun enduroa ajetaan kilpaa, pyörän on aina oltava rekisterissä tai siirtokilvissä ja kuskilta pitää löytyä ajokortti. Tämä johtuu siitä, että kisoissa on yleisillä teillä ajettavia siirtymisiä. Motocross-kilpailuissa ajokorttia ei tarvita ja niinpä kisaamaan pääsee hyvinkin nuorena.

– Voidaksesi kilpailla sinun tulee käytännössä aina kuulua johonkin kerhoon, jonka kautta sitten saat myös kilpailulisenssin. Monihan ajaa kilpaa vaikka ei aikoisi voittaakaan, koska se on hauskaa ja siinä on paljon ajokavereita, Karhunen huomauttaa.

Yamaha YZ450F

Käytössä oleva offroad-pyörä tulee aina olla liikennevakuutettu, vaikka pyörällä ajettaisiinkin suljetuilla alueilla. Suljetun alueen kriteerit eivät nimittäin yleensä ole yksiselitteiset. Määritelmään on tulossa tarkennuksia, mutta toistaiseksi tilanne on, että vakuutusyhtiöiden silmissä käytännössä melkeinpä minkäänlainen alue ei ole suljettu.

Valmennuspäällikkö Tomi Konttinen Suomen Moottoriliitosta vahvistaa, että nykyään vakuutus on oltava myös, jos pyörällä ajetaan maanomistajan luvalla esimerkiksi metsässä tai sänkipellolla.

Vakuutuksia kannattaa ehdottomasti myös vertailla ja kilpailuttaa, hinnat voivat vaihdella jopa tuhansilla euroilla. Jos pyörän voi rekisteröidä, kannattaa niin tehdä. Rekisteröiminen voi alentaa vakuutusmaksua.

Yamaha WR250F


Offroad sopii myös lapsille

Offroadissa ei ole ikärajaa niin kauan kuin siinä ei kilpailla. Karhunen toteaa, että kun lapsi osaa ajaa polkupyörällä, voi hän ilman muuta kokeilla myös offroad-ajoa.

Uuden PW50-pyörän pakoputkessa on kuristeprikka, joka rajaa pyörän maksiminopeuden aluksi vain 10 kilometriin tunnissa.

– Siihen kyllästytään yleensä aika nopeasti, kun polkupyörälläkin pääsee kovempaa. Silloin kuristeprikka otetaan pois ja nopeus kasvaa. 50-kuutioinen pyörä menee parhaimmillaan mopon nopeutta eli 40–50 kilometriä tunnissa. Kaasu on kuitenkin säädettävä, eli vanhemmat voivat päättää, paljonko se avautuu, Karhunen kertoo.

Lapsen kannattaa harjoitella pyörän hallintaa esimerkiksi sellaisella hiekkakentällä, jossa se on sallittua. Tamppautuneella hiekalla pieni rengas jaksaa rullata eikä muksahtaminen ole kovin vaarallista, kunhan suojavälineet ovat kunnossa.

Yamaha PW50

– Minusta se offroad-ajoharjoittelu ei ole lapselle vaarallisempaa kuin polkupyöräilyn harjoitteleminen. Nopeudet ovat toki kovemmat, mutta myös suojavarusteita on huomattavasti enemmän: on kunnon kypärä, ajokengät ja -hanskat, rintapanssari sekä kyynär- ja polvisuojat, Karhunen luettelee.

“Tuskin olisin tässä työssä ilman motocross-kilpauraa”

Yamaha Center Kuopion crossitiimin vetäjä ja myymäläpäällikkö Sami Törrönen aloitti motocrossin jo 5-vuotiaana. Innostus lajiin tarttui isältä.

– Kävimme isän kanssa kaikissa mahdollisissa crossikisoissa ja 5-vuotiaana sain syntymäpäivälahjaksi Yamaha PW50:n, Törrönen kertoo.

Kilpailut hän aloitti 12-vuotiaana ja menestyikin melko hyvin. Törrönen ajoi parhaimmillaan Suomen korkeimmalla tasolla eli A-luokassa. Nykyään hän ajaa crossia harrastemielessä.

– Kilpahommissa vaaditaan oikeastaan totaalista omistautumista. Kuntoilu, treenit ja pyörän huolto vievät valtavasti aikaa. Toisaalta tuskin olisin tässä työssä ilman motocross-kilpauraa, Törrönen toteaa.

Sami Törrönen
Yamaha Center Kuopion Sami Törrönen

Törrösen mukaan kilpaileminen oli todella antoisaa ja sen parista löytyi myös paljon hyviä kavereita. Miksi sinäkin et kokeilisi? Aloita vaikkapa tutustumalla laajaan offroad-mallistoomme tästä linkistä!

Sinua lähinnä olevan moottorikerhon voit etsiä Suomen Moottoriliiton kotisivuilta löytyvällä jäsenkerhojen hakukoneella.

« Takaisin